VALDAS VASILIAUSKAS: Melagių laivas

Šią savaitę sukako penkeri metai, kai Lietuva tapo šio melagių laivo įkaite. Melagingas jau pats laivo pavadinimas „Independence“. Tai ne mūsų nepriklausomybė – ji tik išnuomota 10 metų už beprotišką kainą – 700 mln. eurų, kai galėjome tokį laivą nupirkti už 220 mln. eurų. Ko verta išnuomota nepriklausomybė? Ar ne pasityčiojimas iš nepriklausomybės, jeigu „Independence“ su Singapūro vėliava (pagal laivo registracijos vietą), įguloje – nė vieno Lietuvos piliečio, o ir valdo šitą mūsų tariamą „Nepriklausomybę“ dievai žino kas.

Mat taip pat melagystė, kad „Independence“ priklauso Norvegijos „Hoegh LNG“, jeigu spręstume pagal adresą – galite aplankyti arba parašyti laišką: 22 Victoria Street, Hamilton HM 12 Bermuda. Šiame Bermudų ofšore norvegiškoji motininė „Leif Hoegh & Co“valdo tik 44,39 proc. akcijų, kitos priklauso Amerikos, Didžiosios Britanijos ir Kipro akcininkams. Kadangi „Independence“ išlaikymas socializuotas (užkrautas visiems Lietuvos gyventojams), štai kam mes krauname pelnus. Ypač įdomūs yra 20 proc. „Hoegh LNG “ akcininkų, kurie pavadinti „kiti“, t.y. anonimiški, be to, iš kito ofšoro, registruoto jau Kipre. Kam reikalinga tokia ofšorų rusiška „matrioška“, ką rastume jos viduje, jeigu išardytume?

Bet didžiausias melas, kad „Independence“ atpigino Lietuvai dujas. Atvirkščiai, terminalas dujų kainą tik padidino. Lietuva iki šiol už gamtines dujas Europos Sąjungoje moka brangiausiai, ją lenkia tik Rumunija ir Suomija. O nacionalinis verslas, pramonė už gamtines dujas moka 41 proc. brangiau nei ES vidurkis. Lietuvos pramonei, pirmiausia strateginei įmonei Jonavos „Achema“, tai virto nauja milžiniška mokestine prievole, pavadinta saugumo dedamąja. Kieno saugumo? „Independence“ akcininkų, užsieniečių įgulos? Ar „Gazpromo“, iš kurio slapčiomis SGD terminalas vėl perka dujas?

Nūnai sukama galva, ką daryti su ta „Independence”? Seime svarstomas įstatymas dėl milžiniškų paskolų (135 mln. eurų pirmajam etapui ir 160 mln. eurų antrajam), vėl kuriamos pasakos apie terminalo naudą. Pagrindinio pasakininko vaidmuo patikėtas terminalo direktoriui Artūrui Moliui, kuris porina neva paskola pirmiausia reikalinga „Achemai“ (iš tikrųjų jai dar 20 ar net 40 metų bus parištas akmuo po kaklu, už paskolą mokės dar šiuo metu negimę vaikai), o „Independence“ per penkerius metus leido sutaupyt Lietuvai, jo skaičiavimais, 100 mln. eurų. Tai, žinoma, įžūlus melas, nes skaičiuota… 2014m. kainomis, kurios netrukus pasaulyje smuko dėl atpigusios naftos ir skalūninių dujų proveržio.

Ar supranta Seimas, už kokį jam primestą įstatymą dėl paskolos SGD terminalui jis rengiasi balsuoti? Kuo po 20 metų pavirs šis melagių laivas? Ne tik tehcnologine atgyvena, bet ir rūdžių krūva. Surūdijusi „Nepriklausomybė“. Simboliška.

O ir kam Lietuvai toks didelis terminalas, jei dujų rinka traukiasi, spaudžia Europos Komisijos CO2 normatyvai? Pasirodo, Energetikos ministerijos (energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas stovėjo prie „Independence“ aferos ištakų) koordinuotame Nacionalinės energetikos ir klimato srities veiksmų plane numatyta, kad valstybė subsidijuos 1000 suskystintomis dujomis varomų sunkvežimių – Lietuvoje jų važinės daugiau, nei visoje Europos Sąjungoje kartu sudėjus. Mes čempionai!

Į vieną daiktą susijungs du pelningiausi, todėl labiausiai korumpuoti, Lietuvoje sektoriai – energetikos ir transporto. Aš tikėjausi, kad Rokas Masiulis, pakeltas į kovos su korupcija riterius, atėjęs į Susisiekimo ministeriją, negaišdamas išvilks į dienos šviesą amžiaus aferą – geležinkelio tiesimą nuo Kauno iki Šeštokų. Tai turėjo būti „Rail Baltica“ dalis, kurioje greitis 220 km per valandą. Bet geležinkelis buvo ne tiesiamas, o vingiuojamas, kreivojamas senuoju pylimu – naujausia įranga sukišta į seną infrastruktūrą. Be to, šiame ruože pasišauta statyti dar vieną terminalą prie Kauno, tarytum būtų negana Šeštokuose. Į balą išmesta bemaž pusė milijardo eurų (80 proc. ES ir 20 proc. valstybės biudžeto). Maksimalus greitis šiame ruože – 70 km per valandą.

Kodėl buvęs susisiekimo ministras nepastebėjo pusės milijardo, jo pirmtakų paleisto vėjais? Atsakymas paprastas – tą pusę milijardo pasidalino įtakingiausių Lietuvos partijų donorai – geležinkelį Kaunas-Šeštokai tiesė (kreivino) liberalams meili „Mitnija“ socialdemokratų prižiūrimi „Kauno tiltai“ ir Tėvynės sąjungai-Lietuvos krikščionims demokratams nesvetima „Hidrostatyba“. O kur Lietuvos lenkų rinkimų akcija-Krikščioniškų šeimų sąjunga? Jos šioje puotoje už pusę milijardo eurų nebuvo. Todėl jos deleguoti nepatyrę ministrai ir kelia pavojų saugiam eismui senais išbandytais maršrutais.

P. S. Daugiausia pasaulyje SG dujomis varomų sunkvežimių turi Uzbekistanas, gaunantis dujas iš savo telkinių. Turime į ką lygiuotis. Lietuva su „Independence“ pasivis ir pralenks Uzbekistaną ir SGD sunkvežimiais, ir dujų eksportu, ir korupcija.

respublika-logo

Komentarų: 1

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s