Praleisti ir eiti į turinį

NACIONALINIO SUSIVIENIJIMO PAREIŠKIMAS

DĖL BŪTINYBĖS KRIZĖS SĄLYGOMIS VADOVAUTIS KONSTITUCINE VALDŽIOS IR DEMOKRATINIO VALDYMO SAMPRATA

Lietuvos Respublikos Prezidentui Gitanui Nausėdai

Lietuvos Respublikos Seimo frakcijoms

 

NACIONALINIO SUSIVIENIJIMO PAREIŠKIMAS

 

Lietuvos visuomenei vis didesnį nerimą kelia kai kurių Lietuvos politikų raginimai koronaviruso epidemijos metu šalyje įvesti nepaprastąją padėtį.

Šių raginimų tęsiniu reikia laikyti siūlymą krizės valdymą perduoti profesionaliam kariškiui kartu išsakant nuostatą, kad Premjero ir ministerijų vaidmuo šiuo metu tėra prievolė tiesiog vykdyti visus Valstybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nurodymus, o ne svarstyti ir imituoti veikimą. Šie teiginiai iš esmės – tai kaltinimas Lietuvos Respublikos Vyriausybei neveiklumu ir nesugebėjimu tinkamai spręsti epidemijos keliamų problemų ir turi būti suprasti kaip reikalavimas perduoti Vyriausybės įgaliojimus institucijai, atsakingai už ekstremalių situacijų ar krizės valdymą. Šalies Vyriausybė nebegalėtų visa apimtimi vykdyti  savo funkcijų ir faktiškai taptų tik virš piliečių  iškeltos demokratiškai nerinktos ir niekaip jiems neatstovaujančios institucijos priimamų sprendimų ir jos duodamų nurodymų stebėtoja bei pasyvi vykdytoja.

Nacionalinis susivienijimas“ pažymi, kad įvedus nepaprastąją padėtį ir suteikus ypatingus įgaliojimus  institucijai, atsakingai už ekstremalių situacijų ar krizės valdymą, būtų radikaliai apribotos LR piliečių konstitucinės laisvės ir teisės: pirmiausia, apribota teisė asmenims vienytis į politines partijas bei politines ir visuomenines organizacijas ar asociacijas, taip suvaržant šiuo krizės laikotarpiu būtinas piliečių savitarpio pagalbos iniciatyvas, įskaitant žmonių savanorystę.

Nepaprastosios padėties atveju būtų suvaržytas žmonių privatus gyvenimas, įtvirtinta nevaržoma piliečių dokumentų apžiūra, pašto siuntų paėmimai, be teismo sprendimo vykdoma  susirašinėjimo, pokalbių telefonu ir kitokia slapta kontrolė, suteikta teisė  pareigūnams bet kuriuo paros laiku įeiti į asmens būstą be jo sutikimo, uždrausta asmenims ieškoti, gauti, skleisti informaciją apie ekstremalią situaciją ar krizę arba valstybės institucijų ir pareigūnų, komendantūrų veiksmus be atitinkamų valstybės institucijų vadovų sutikimo ar leidimo, kartu būtų ribojama žmogaus teisė turėti savo įsitikinimus, skleisti ir gauti informaciją, o tai reiškia cenzūros valstybėje įvedimą tiesiogine prasme. Galiausiai būtų įvedama komendanto valanda.  Šie žmonių laisvių suvaržymai pagal Lietuvos Respublikos Nepaprastosios padėties įstatymo 5 str.1 dalį  gali tęstis net iki 6 mėnesių. Turint omenyje šiemet vyksiančius Seimo rinkimus, tai reikštų, kad piliečiai nebegalėtų dalyvauti laisvuose ir demokratiškuose savo valdžios rinkimuose.

„Nacionalinio susivienijimo“  nuomone, tai būtų neproporcingi ir esamomis aplinkybėmis nepateisinamai žmonių teisių ir laisvių apribojimai, nukrypstant nuo demokratinio valdymo principų. Tokiems siūlymams ir iniciatyvoms įgyvendinti nėra nei objektyvaus teisinio pagrindo, nei faktinių sąlygų nulemtos būtinybės, nes Lietuvos Respublikos Nepaprastosios padėties įstatymas (3 str.) nustato, kad  Nepaprastoji padėtis gali būti įvedama, kai dėl valstybėje susidariusios ekstremalios situacijos ar krizės kyla grėsmė Lietuvos Respublikos konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai ir šios grėsmės neįmanoma kitaip pašalinti nepanaudojus nepaprastųjų priemonių. Akivaizdu, jog šalyje kai kurių politikų viešai eskaluojamos grėsmės konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai nėra.

Šiuose nepagrįstuose ir iš esmės neteisėtuose siūlymuose galima įžvelgti siekį įvykdyti antikonstitucinį valdžios įgaliojimų perėmimą atveriant galimybę tokius siūlymus teikiančioms politinėms jėgoms nedemokratiniu ir neteisėtu keliu perimti šalies valdymą.

Esame įsitikinę, kad tokius veiksmus privalo principingai įvertinti ir griežtai užkardyti Lietuvos Respublikos Prezidentas ir Seimas – jie turi būti vertinami kaip neatsakingi politiniai žaidimai ir provokacijos, griaunančios šalies konstitucinės valdžios ir demokratinio valdymo pamatus. Net ir krizės sąlygomis  į juos negali būti kėsinamasi – Lietuva privalo išlikti demokratinė ir teisinė valstybė.

 

Išrinktoji Nacionalinio susivienijimo valdyba

 

Išrinktosios valdybos vardu pasirašo 

Arnas Simutis 

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

%d bloggers like this: